Nodrošina Blogger.

Bērns, kuram nevajadzēja nokļūt ģimenē

By 17:18



Kuram bērnam ir tiesības, un kuram nav augt ģimenē? Šo robežu patreiz cenšas iezīmēt Labklājības ministre Ramona Petraviča. Ministrei ir iedalījums, pēc kā noteikt, kuram jāatrodas valsts aprūpē, un kuriem nevajadzētu tur atrasties. Mūsu audžumeitai vajadzēja palikt institūcijā, starp speciālistiem un profesionāļiem, tā saprotu.

Ministres iedalījums

“Tos nedrīkst jaukt kopā un izdarīt vispārinātus secinājumus”, raksta ministre savā oficiālajā Facebook profilā,
1.  “Bērni, kuriem tur [sociālās aprūpes centros] nevajadzētu būt;
2. Bērni ar vieglas pakāpes fiziska un garīga rakstura traucējumiem, kuri tur atrodas dažādu apstākļu dēļ;
3. Bērni ar smagiem un ļoti smagiem fiziskiem un garīga rakstura traucējumiem, kuriem sniegt profesionālu veselības un sociālo rehabilitāciju ir valsts pienākums.”

Kas pienākas mūsu audžuneitai?

Tātad, mūsu audžumeita “atrodas” starp 2. un 3. punktu. Īsumā, noteikti ne pie tiem izredzētajiem, kuriem “nevajadzētu tur būt”. Tieši tā uzskatīja arī bāriņtiesa un bērnu nams. Jo visus četrus gadus, kad mūsu audžumeita atradās bērnu namā, kurā sistemātiski tika veiktas pārbaudes, neviens nevienu viņai nemeklēja. Tas ir apstiprinājies Tiesībsarga biroja veiktajā pārbaudē. Viņa bija “norakstītā”. “Ar viņu paliks tikai sliktāk”, man teica bērnu nama direktora vietniece. “Viņa nekad nerunās”, man teica.

Bērns ieradās pie mums, un mēs sākumā pieņēmām to, ka bērnam ir šoks par visu notiekošo. Tad sapratām, ka viņa teju neko nesaprot, teju neko nemāk. Nemāk noturēt zobu birstīti, nemāk ar ķemmi nobraukt pa matiem no augšas uz leju (īsiem matiem). Nesaprot neko par dzīvi, kas man un tev šķiet tik pašsaprotama. Nedz kā tā var būt, ka uz uguns gatavo ēst, nedz to, ka var ēst ārā, nedz to, ka var braukt ar kuģi, ka ir citas pilsētas, citas ēkas, mājas u.t.t. Par kaut kādu emocionālās attīstības līmenī vispār nenāca ne prātā domāt. Viņai pat primitīva ikdiena bija absolūts kosmoss. Trīs mēnešus mūsu audžumeita nesaprata, kā orientēties vienā un tajā pašā ēkā, kura tiek apmeklēta 2x nedēļā. Bet visu taču var izskaidrot ar kādu diagnozi, vai ne?

Un tā nu mēs esam te un tagad. Veikuši, it kā, neiespējamo. Kāds no speciālistiem ar kuriem strādājam ikdienā, nereti mums nosaka ko šādu - nespēju noticēt tam, kas ir paveikts! Ja vien kāds viņai būtu palīdzējis daudz agrāk…

Jā, jo tik daudz kas ir pazaudēts. Jo kāds uzskatīja, ka viņai nav lemts būt starp mums - tiem, kuri var izvēlēties kur iet un ko darīt. Vai kādreiz būs labi? Es nezinu! Bet zinu noteikti, ka mēs darīsim visu, ko varam, lai viņas patiesās iespējas un spējas ļautu viņai dzīvot patstāvīgu dzīvi. Kā šis viss varēja notikt ar bērnu, kuram ir izcila atmiņa un liela interese par apkārt notiekošo? Lai gan, kad ir vēlme  noslinkot, upura loma ar tekstu “es neko nevaru” lieliski nostrādā. Jo bērnu nams māca – sarunas ne pie kā nenovedīs, bet manipulācijas gan!

Dzīve pēc institūcijas - cita institūcija

Kāda būtu bijusi mūsu audžumeitas dzīve pēc bērnu nama? Ratiņkrēslā un pansionātā. Nolaidība pret veselību ir viņai dārgi maksājusi. Viņai tika amputēta daļa pēdas, aptuveni trešdaļa. Jo neviens neparūpējās par viņas kāju ārstēšanu laicīgi! Tā ir tikai redzamā daļa “sistēmas” un institūciju nolaidībai pret bērniem. Ir otra, ko nekad un neviens nevarēs novērtēt. Bērnus tur iesprostotu četrās sienās, bet nepaklausības gadījumā piebaro ar smagiem nomierinošiem, atkarību izraisošiem medikamentiem, kas ir graujoši! Šie bērni nereti ir atkarīgi no vielām jau zīdaiņu vecumā, bet mēs tik skaisti par to klusējam. Jo ja reiz sertificēts ārsts ir izrakstījis šos medikamentus, tad neviens neies pret viņu. Nekad un neviens nenoteiks robežas, nesodīs un neatņems licenci.

Šie bērni var gūt garīgo atpalicību vai autismu. Jā, to var iegūt. Apstākļu dēļ. Es nezinu, cik daudz tas ir attiecināms uz mūsu audžumeitu, bet man viens ir skaidrs – vienaldzības, cinisma un valsts politikas dēļ mūsu bērniem nav nākotnes. Tā ir ierobežota pat tiem, kuriem “zilas acis, blondi mati un ideāla veselība”. Jo mēs vienkārši nemākam novērtēt bērnus. Visus! Mēs iedalām. Mēs nošķiram citādos.

Tiem, kuri vēlas nošķirt citādo... 

Mūsu audžumeita ir uzsākusi mācības vispārizglītojošajā skolā. Visiem tiem, kuri atbalsta īpašo bērnu nošķiršanu, vēlos teikt – mūsu audžumeita ir sajūsmā! Pedagogi ir sajūsmā! Un bērni, iespējams ne visi, ir priecīgi būt ar mūsu audžumeitu, ar viņu dalīties un samīļot satiekoties un atvadoties. Par šo es uzrakstīšu daudz plašāk kādu citu reizi, bet pagaidām vēlos teikt – ja tu neredzi “kā”, tas nenozīmē, ka tas nav iespējams. Tikai Tu neredzi “kā”. Iespējams vēl kāds. Bet pavisam trakas lietas rodas, kad tādi vairāki cilvēki satiekas un rada kaut kādu izdomātu realitāti.

Turi acis vaļā! 

Turiet acis vaļā, un kritiski pētiet informāciju, ko saņemat. Īpaši tagad, kad tiek grauti tēli. Nav netīšas informācijas. Cilvēki cenšas reabilitēties, pateikt to, ko cilvēki gaida. Cenšas pārliecināt, ka rūpējas par attīstību, un cenšas izvilkt iepriekšējo darboņu panākumus, un pasniegt kā savējos! Vai arī – ātri izdara ko tādu, kas neprasa resursus, smagu darbu, bet noteikti tiks pasniegts kā liels notikums!

Ļoti daudz kas ir tikai ego apmierināšana, daudz kas ir tikai teātris, PR u.t.t. Mākslīgums! To, kāds tas ir bērnu tiesību aizsardzības jomā, droši vien varētu pamācīties pat rūdīti politiķi! Mākslīgums! Pētiet, izvērtējiet, esiet kritiski!

Tev varētu patikt arī šie ieraksti

0 komentāri

Labprāt uzklausīšu arī Tavu viedokli :)